Educaţia psihomorie a copilului este o acţiune transdisciplinară psihopedagogică şi kinetoterapeutică al cărei obiect este educaţia sistematică a diferitelor comportamente ce pornesc de la trăirea motricităţii, schemă corporală şi ajungând la operarea cu noţiuni.
Articolele de pe acest blog sunt extrase din lucrarea mea de licenta în psihopedagogie specială şi din cele două lucrări de dizertaţie în domeniile educaţiei integrate şi kinesiologiei. Le-am sintetizat şi le-am dat un aspect mult mai accesibil publicului larg publicându-le şi în cartea Copilul şi motricitatea. Program de educare neuromotorie, aparută in 2008.
joi, 17 martie 2011
O taxonomie a educatiei psihomotorii
I. Schema corporală
- percepţia propriului corp, disocierea propriului corp de restul spaţiului şi raportarea corpului la spaţiul apropiat;
- cunoaşterea corpului (reprezentări);
- consolidarea lateralităţii.
II. Motricitate globală
- conduite motrice de bază;
- deprinderi motrice grosiere, explorarea nemijlocită a spaţiului, cunoaşterea funcţiilor motrice, acţiune vs. non-acţiune, reprezentări kinestezice;
- echilibru.
III. Educaţia senzorială
- discriminare tactilă (cutanată, termică), stereognozie;
- educarea senzorială proprioceptivă şi kinestezică;
- educaţie perceptivă vizuală, auditivă, gustativă, olfactivă.
IV. Motricitate fină (cu componenta lateralitate pentru mână)
- prehensiune (prindere, eliberare, transfer);
- deprinderi motrice fine: îndoit hârtie, decupat, înşirat mărgele, depănat pe ghem, modelaj etc.
- gesturi şi praxii: îmbrăcare, hrănire, igienă corporală;
- abităţi grafice: desen, scris.
V. Structurare spaţială
- învăţarea termenilor spaţiali (legată de acţiunea motrică prin orientarea corpului în spaţiu), formarea reprezentărilor spaţiale
- operarea cu noţiuni spaţiale: perceperea corectă a poziţiilor, aprecierea suprafeţelor, distanţelor, relaţii spaţiale;
- adaptare posturală în funcţie de spaţiu sau de sarcina de îndeplinit: parcurgerea unui traseu (pentru consolidarea reprezentărilor spaţiale);
- organizarea abilităţilor grafice în spaţiul delimitat: foaie, caiet sau tablă.
VI. Structurare temporală şi ritm
- însuşirea noţiunilor temporale, ordonarea diferitelor momente ale timpului, fracţionarea timpului, durate, ciclicitate; - asocieri între gesturi şi momente cronologice: zi, săptămână, lună, anotimp, an;
- formarea reprezentărilor temporale, operarea cu noţiuni temporale, planificarea timpului;
- percepţia diferenţiată a sunetelor ritmice, de succesiune ritmică, de reproducerea ritmului (verbal şi kinestezic), acţiune vs. non-acţiune.
VII. Formarea comportamentului de operare
- formarea comportamentului de identificare/recunoaştere: obiecte, culori, forme;
- formarea comportamentului de discriminare: cromatică, fonetică;
- formarea capacităţii de categorizare: asociere pe diverse criterii (similaritate prin comparare), seriere, clasificare, ordonare, ierarhizare (stabilirea relaţiilor de mărime, volume, distanţe;
- operare cu conceptul de număr, calcul;
- rezolvare de probleme: prin planificare, analiză, căutare de strategii (transpunere, inversare, reproducere la altă scară etc.), combinaţii, raţionamente etc.
Programul cu exercitii si activitati psihomotorii in cartea Copilul si Motricitatea, editia a II-a.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu