Articolele de pe acest blog sunt extrase din lucrarea mea de licenta în psihopedagogie specială şi din cele două lucrări de dizertaţie în domeniile educaţiei integrate şi kinesiologiei. Le-am sintetizat şi le-am dat un aspect mult mai accesibil publicului larg publicându-le şi în cartea Copilul şi motricitatea. Program de educare neuromotorie, aparută in 2008.

joi, 17 martie 2011

O taxonomie a educatiei psihomotorii

I. Schema corporală - percepţia propriului corp, disocierea propriului corp de restul spaţiului şi raportarea corpului la spaţiul apropiat; - cunoaşterea corpului (reprezentări); - consolidarea lateralităţii. II. Motricitate globală - conduite motrice de bază; - deprinderi motrice grosiere, explorarea nemijlocită a spaţiului, cunoaşterea funcţiilor motrice, acţiune vs. non-acţiune, reprezentări kinestezice; - echilibru. III. Educaţia senzorială - discriminare tactilă (cutanată, termică), stereognozie; - educarea senzorială proprioceptivă şi kinestezică; - educaţie perceptivă vizuală, auditivă, gustativă, olfactivă. IV. Motricitate fină (cu componenta lateralitate pentru mână) - prehensiune (prindere, eliberare, transfer); - deprinderi motrice fine: îndoit hârtie, decupat, înşirat mărgele, depănat pe ghem, modelaj etc. - gesturi şi praxii: îmbrăcare, hrănire, igienă corporală; - abităţi grafice: desen, scris. V. Structurare spaţială - învăţarea termenilor spaţiali (legată de acţiunea motrică prin orientarea corpului în spaţiu), formarea reprezentărilor spaţiale - operarea cu noţiuni spaţiale: perceperea corectă a poziţiilor, aprecierea suprafeţelor, distanţelor, relaţii spaţiale; - adaptare posturală în funcţie de spaţiu sau de sarcina de îndeplinit: parcurgerea unui traseu (pentru consolidarea reprezentărilor spaţiale); - organizarea abilităţilor grafice în spaţiul delimitat: foaie, caiet sau tablă. VI. Structurare temporală şi ritm - însuşirea noţiunilor temporale, ordonarea diferitelor momente ale timpului, fracţionarea timpului, durate, ciclicitate; - asocieri între gesturi şi momente cronologice: zi, săptămână, lună, anotimp, an; - formarea reprezentărilor temporale, operarea cu noţiuni temporale, planificarea timpului; - percepţia diferenţiată a sunetelor ritmice, de succesiune ritmică, de reproducerea ritmului (verbal şi kinestezic), acţiune vs. non-acţiune. VII. Formarea comportamentului de operare - formarea comportamentului de identificare/recunoaştere: obiecte, culori, forme; - formarea comportamentului de discriminare: cromatică, fonetică; - formarea capacităţii de categorizare: asociere pe diverse criterii (similaritate prin comparare), seriere, clasificare, ordonare, ierarhizare (stabilirea relaţiilor de mărime, volume, distanţe; - operare cu conceptul de număr, calcul; - rezolvare de probleme: prin planificare, analiză, căutare de strategii (transpunere, inversare, reproducere la altă scară etc.), combinaţii, raţionamente etc. Programul cu exercitii si activitati psihomotorii in cartea Copilul si Motricitatea, editia a II-a.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu