Educaţia psihomorie a copilului este o acţiune transdisciplinară psihopedagogică şi kinetoterapeutică al cărei obiect este educaţia sistematică a diferitelor comportamente ce pornesc de la trăirea motricităţii, schemă corporală şi ajungând la operarea cu noţiuni.
Articolele de pe acest blog sunt extrase din lucrarea mea de licenta în psihopedagogie specială şi din cele două lucrări de dizertaţie în domeniile educaţiei integrate şi kinesiologiei. Le-am sintetizat şi le-am dat un aspect mult mai accesibil publicului larg publicându-le şi în cartea Copilul şi motricitatea. Program de educare neuromotorie, aparută in 2008.
joi, 9 august 2012
Copilul si motricitatea, editia a II-a
Cuprins
1. Dezvoltarea motricităţii la copii
1.1. Principiile dezvoltării neuromotorii
1.2. Nivelele de dezvoltare a motricităţii
1.3. Dezvoltarea pattern-urilor locomotorii
2. Elemente ale sistemului neuromotor
2.1. Stabilitate şi control postural
2.2. Mobilitate
2.3. Rolul reflexelor în aprecierea nivelului de dezvoltare neuromotorie
2.4. Echilibru, coordonare şi control motor
2.5. Tonusul muscular
2.6. Senzaţiile kinestezice şi proprioceptive
2.7. Formarea deprinderilor motrice
2.8. Deprinderi de autoîngrijire
3. Metode de intervenţie prin mişcare
3.1. Metoda Bobath
3.2. Pedagogia conductivă
3.3. Kinetoterapia
3.4. Psihomotricitatea
3.5. Metoda Montessori
3.6. Programul Sherborne şi analiza mişcării
3.7. Jocurile motrice
3.8. Jongleria, o artă a mişcării
4. Activităţile de joc la copii
4.1. Teorii ale jocului
4.2. Clasificarea jocurilor
4.3. Abordarea psihopedagogică a jocului
4.4. Valenţele formative şi corectiv–compensatorii ale jocului în prezenţa deficitului neuromotor
4.5. Caracteristicile jocului în procesul educativ-intervenţional
5. Modele de intervenţie neuromotorie
5.1. Program de educaţie neuromotorie
5.2. Tehnici kinetoterapeutice
5.3. Programe de exerciţii pentru corectarea aliniamentului corpului
5.4. Elemente practice ale Pedagogiei Conductive
5.5. Exerciţii pentru creşterea coordonării şi a deprinderilor motrice fine
5.6. Exerciţii din programul Sherborne
5.7. Exerciţii fizice introduse în jocuri
5.8. Variante şi exerciţii din jonglerie
6. Educaţia psihomotorie
6.1. Taxonomia intervenţiilor psihomotorii
6.2. Program de intervenţie psihomotorie
6.3. Modele de intervenţie în educaţia psihomotorie
7. Limbajul. Tehnici de comunicare şi de educare a controlului oro-facial
7.1. Nivelele de dezvoltare a limbajului
7.2. Particularităţile verbale la copiii cu deficienţe neuromotorii
7.3. Tulburările de vorbire
7.4. Modele de lucru în terapia verbală
7.5. Sistemul de comunicare Bliss în sindromul de nedezvoltare al vorbirii
7.6. Tehnici de alimentare
7.7. Tehnici de igienă orală
8. Deficienţele neuromotorii
8.1. Encefalopatia infantilă sechelară
8.2. Fiziopatologie
8.3. Etiologia
8.4. Incidenţa
8.5. Formele clinice ale EIS
8.6. Tulburări asociate deficienţei neuromotorii
8.7. Impactul deficienţei neuromotorii asupra dezvoltării cognitive şi a formării relaţiilor sociale ale copilului
9. Achiziţiile motrice la copiii cu deficienţe neuromotorii
9.1. Studiul longitudinal
9.2. Rezultatele studiului
Concluzii
Sfaturi practice pentru tinerii specialişti
Bibliografie
Anexa
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu